Album Recensie: Danielle Nicolle - The Love You Bleed (2024)

Ga naar inhoud

Album Recensie: Danielle Nicolle - The Love You Bleed (4)

Danielle Nicole Band – The Love You Bleed (verschijnt 26 januari 2024 op zowel vinyl als cd)

Tekst: Arthur ter Avest

Eind vorig jaar was de Danielle Nicole Band twee weken voor concerten in Europa en had ik het genoegen ze twee keer te zien. De eerste keer in Gerd’s Jukejoint, een hele leuke club in het noorden van Duitsland met hun ‚gewone‘ set, de tweede keer op het BluesHeaven festival in Denemarken alwaar ook Monster Mike Welch acte de présence gaf. Beide concerten werden niet alleen door mij met veel muziekvreugde genoten. In mei staat ze op het Moulin Blues festival in Ospel en zal daar de tent ook in vuur en vlam zetten, zo is mijn verwachting.

De kern van de band bestaat naast Danielle Nicole zang en basgitaar uit Brandon Miller (ook sinds kort haar echtgenoot) op verschillende gitaren en Go-Go Ray op drums. Op deze, analoog op tape opgenomen plaat -volgens Danielle hoor je dit- wordt dit trio ondersteund door Damon Parker op toetsen en Stevie Black op cello en viool. Geproduceerd is de plaat door Tony Braunagel (oa Robert Cray en Taj Mahal). De plaat beslaat 12 nummers en beslaat een breder spectrum aan stijlen. Van stevige bluesrock gaan we naar soul en R&B-achtige stukken, de country ontbreekt niet en een lekkere slijper als ballade ook niet. Het is de derde plaat van de Danielle Nicole Band, naast Wolf Den uit 2015 en Cry No More uit 2018. Een hele hoge productie heeft ze dus niet, waarbij het moeder worden, het afsluiten van het hoofdstuk met haar eerste (familie-)band Trampled Under Foot en het overlijden van haar broer hiervan de mogelijk onderliggende oorzaken zullen zijn.

De verwachtingen waren vooraf hoog gestemd en in de afgelopen tijd hebben we al een aantal stukken kunnen horen die ‚op single‘ verschenen zijn. Wat mij betreft worden deze verwachtingen helemaal waargemaakt. Danielle Nicole heeft een geweldige facettenrijke stem, de band speelt geweldig en de verschillende stukken zijn ook gewoon goed. Bij het luisteren kon ik mij al goed voorstellen hoe deze live zouden kunnen gaan klinken en dat is alleraardigst! De plaat begint met het stevige en frivole ‚Love On My Brain‘, lekkere beat, mooie gitaarsolo en bovenal prachtig gezongen. Vanuit deze energie duiken we in het tweede en derde nummer: ‚Make Love‘ en ‚Right By Your Side‘ waarin de soul en R&B klanken meer de boventoon vieren. Het derde stuk wordt heerlijk begeleid door de Hammond als sfeermaker. ‚How Did We Get To Goodbye‘ heeft vervolgens een country-inslag, evenals de afsluiter van de plaat het ‚Young Love On The Hill‘. Ondanks de variatie past het allemaal goed bij elkaar en zit de band lekker in de muziek. ‚Head Down Low‘ is op het eerste gehoor een wat log stuk, het dendert maar door als een dieselloc op een lange route. Heeft echter hele lekkere gitaaraccenten. In het zesde nummer ‚Fireproof‘ gaat de band weer tekeer, net als in het openingsstuk en zie ik mijzelf bij een concert uit m’n dak gaan (hoe dat eruit gaat zien???). Na deze stevige bluesrocker is het tijd voor twee ballades, de eerste met akoestische gitaar en zang (‚A Lover Is Forever‘) en de tweede is dan meer de rockbalade waarop je lekker zou kunnen slijpen met je partner ‚Say You’ll Stay‘. In ‚Fool’s Gold‘ zit een mooie break waarna hammond en gitaar zich afwisselen met een solo. Zo hoor ik het graag! ‚Walk On By‘ is dan weer wat steviger en de gitaar krijgt hierin een hoofdrol. Wat kan die Brandon Miller mooi en gevarieerd spelen. Het op één na laatste nummer is dan het gedragen ‚Who He Thinks You Are‘ met wederom prachtige zanglijnen van Danielle Nicole. De afsluitende countrytrack ‚Young Love On The Hill‘ heb ik als kort aangehaald en is een aangenaam in het gehoor liggend stuk. Kortom van begin tot eind een gave, gevarieerde en zeer muzikale plaat. Zeker aan te raden! Veel luisterplezier!

“Love On My Brain” Danielle Nicole Official Music Video

Tracklist:
1. Love On My Brain